Categorii de cumpărături online
Cumpărătorii online din CEFTA urmează, în general, modele similare cu omologii lor europeni în ceea ce privește achiziționarea de bunuri și servicii online. Ei depășesc media UE (27) în categorii precum îmbrăcăminte și articole sportive, cu excepția Bosniei și Herțegovinei pentru ambele categorii și a Albaniei pentru articole sportive. În special, deși doar 38,5% dintre utilizatorii albanezi de internet fac cumpărături online – o proporție relativ mică – cei care afișează rate ridicate de cumpărare pentru produse cosmetice, electronice de larg consum, computere, alimente și băuturi depășesc media UE (27) în aceste categorii. Acest lucru indică faptul că, deși numărul cumpărătorilor online din Albania este limitat, implicarea și cheltuielile acestora în aceste categorii specifice sunt substanțiale.
Sursa: Eurostat https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/isoc_ec_ibgs/default/table?lang=en&category=isoc.isoc_i.isoc_iec, Kosovo* (2020), Albania (2022), Macedonia de Nord: Oficiul Național de Statistică
Îmbrăcăminte (inclusiv îmbrăcăminte sport), încălțăminte sau accesorii
91% dintre e-shopperii albanezi cumpără haine (inclusiv îmbrăcăminte sport), încălțăminte sau accesorii ca procent din persoanele care au cumpărat online în ultimele 3 luni, față de 56% în Bosnia și Herțegovina.
Articole sportive (cu excepția îmbrăcămintei sportive)
Achizițiile online de articole sportive (cu excepția îmbrăcămintei sportive) ca procent din persoanele care au cumpărat online în ultimele 3 luni sunt cele mai mari în Muntenegru, cu 29,5%, și cele mai mici în Bosnia și Herțegovina, cu 15,24%.
Jucării pentru copii sau articole de îngrijire a copiilor
În Albania și Serbia, peste 16 % din achizițiile online, ca procent din persoanele care au cumpărat online în ultimele 3 luni, sunt efectuate pentru jucării sau articole de îngrijire pentru copii, iar peste 8 % în Bosnia și Herțegovina și Macedonia de Nord.
Mobilă, accesorii pentru casă sau produse de grădinărit
Cel mai mare procent de achiziții online de mobilă, accesorii pentru casă sau produse de grădinărit ca procent al persoanelor care au cumpărat online în ultimele 3 luni se înregistrează în Bosnia și Herțegovina, cu 25,4%, și cel mai mic în Macedonia de Nord, cu 10,85%.
Cărți tipărite, reviste sau ziare
Cărțile tipărite, revistele sau ziarele alcătuiesc 18,36% din indivizii care au cumpărat online în ultimele 3 luni în Albania, și doar 4,98% în Bosnia și Herțegovina.
Livrări de la restaurante, lanțuri de fast-food, servicii de catering
În Muntenegru, comenzile online pentru livrarea de alimente de la restaurante sunt mai frecvente în comparație cu alte piețe CEFTA – cu 38,15% dintre cumpărătorii online care comandă alimente de la restaurante față de 8,07% dintre cumpărătorii online sârbi.
Electronice de consum sau aparate de uz casnic
Achizițiile online de electronice de consum sau electrocasnice ca procent din persoanele care au cumpărat online în ultimele 3 luni este cel mai ridicat în Albania, cu 25,81%, și cel mai scăzut în Serbia, cu 6,64%.
Cosmetice, produse de frumusețe sau wellness
Cumpărătorii online albanezi achiziționează produse cosmetice, de frumusețe sau wellness în proporție de 32,82% din persoanele care au cumpărat online în ultimele 3 luni, față de doar 5,47% în Serbia.
Calculatoare, tablete, telefoane mobile sau accesorii
Calculatoarele, tabletele, telefoanele mobile sau accesoriile ca procent al persoanelor care au cumpărat online în ultimele 3 luni sunt la cel mai ridicat nivel realizat în Albania – 27,1% și la cel mai scăzut în Macedonia de Nord – 6,2%.
Alimente sau băuturi de la magazine sau furnizori de truse de masă
Albanezii au făcut achiziții online de alimente sau băuturi de la magazine sau furnizori de pachete de masă în cel mai mare procent (25,51%) dintre persoanele care au cumpărat online în ultimele 3 luni, în timp ce macedonenii în cel mai mic procent (4,1%).