Activități pe internet
Există o asemănare vizibilă între activitățile pe care utilizatorii CEFTA le desfășoară în mod predominant online și cele pe care le desfășoară cel mai puțin. Peste 90% dintre utilizatorii CEFTA participă la activități precum apelurile telefonice sau video și mesageria instantanee prin platforme precum Skype, Messenger, WhatsApp și Viber, depășind media UE (27) de 75%. În plus, o proporție semnificativă a utilizatorilor de internet din Muntenegru (88%) și Bosnia (69%) sunt activi pe rețelele sociale, cum ar fi crearea de profiluri de utilizator și postarea de mesaje, comparativ cu 65% dintre utilizatorii europeni. Aceștia caută frecvent informații despre bunuri și servicii online, citesc ziare online și caută informații despre sănătate.
Cu toate acestea, în regiunea CEFTA, utilizatorii de internet tind să utilizeze internetul mai rar pentru a trimite/primi corespondență, pentru internet banking, pentru a vinde bunuri sau servicii și pentru a căuta locuri de muncă și aplicații. Toate datele din graficele de mai jos se referă la procentul de persoane care au utilizat internetul în ultimele 3 luni.
Sursă: Eurostat utilizarea internetului ca procent de persoane care au utilizat internetul în ultimele 3 luni
*Datele provin de la birourile naționale de statistică Sursa: Macedonia de Nord: Oficiul național de statistică, Albania din 2022, Kosovo* din 2020
Apeluri telefonice sau video
Aproape toți utilizatorii de internet (98,7%) din Albania telefonează sau efectuează apeluri video ca procent din persoanele care au utilizat internetul în ultimele 3 luni. Cea mai redusă utilizare a internetului pentru această activitate este în Macedonia de Nord, cu 89,2%.
Participarea la rețelele sociale
De asemenea, un procent ridicat de utilizatori de internet din CEFTA participă la rețelele sociale (creând un profil de utilizator, postând mesaje sau alte contribuții pe Instagram, Facebook, Twitter etc.), Muntenegru înregistrând cel mai mare procent (87,76%), iar Bosnia și Herțegovina cel mai mic (69,25).
Găsirea de informații despre bunuri și servicii
Un procent ridicat de utilizatori de internet din CEFTA sunt implicați în căutarea de informații despre bunuri și servicii, cel mai ridicat procent fiind de 76,3% în Serbia și cel mai scăzut de 54,2% în Macedonia de Nord.
Citirea site-urilor de știri online/ ziarelor/ revistelor de știri
Utilizatorii de internet CEFTA citesc site-uri de știri online/ ziare/ reviste de știri. 86,41% dintre utilizatorii sârbi de internet și doar 48,2% dintre macedoneni citesc știri și reviste online.
Trimiterea/recepționarea de e-mailuri
69,11% dintre utilizatorii de internet din Serbia trimiteau/recepeau e-mailuri și doar 29,93% în Kosovo.
Vânzarea de bunuri și servicii
Un procent mic de utilizatori de internet din CEFTA se implică online în vânzarea de bunuri și servicii. Cel mai mare procent de utilizatori de internet se înregistrează în Bosnia și Herțegovina (15,46%), care sunt implicați în vânzarea de bunuri și servicii online, iar cel mai mic procent de utilizatori de internet se înregistrează în Muntenegru (6,11%).
Servicii bancare pe internet
Serviciile bancare pe internet rămân subutilizate în CEFTA în comparație cu UE (27). În medie, aproximativ 70% dintre utilizatorii de internet din UE (27) utilizează internetul pentru a se angaja în e-banking.
Utilizatorii sârbi de internet demonstrează cea mai mare rată de adopție a serviciilor bancare prin internet, de 37,28%, în timp ce utilizatorii de internet din Kosovo* au cea mai mică rată de adopție, de numai 9,31% (date din 2020).