Utilizarea internetului, e-cumpărătorii și competențele digitale
Utilizarea eficientă a internetului și competențele digitale solide sunt condiții prealabile esențiale pentru succesul operațiunilor de comerț electronic. Datele privind utilizarea internetului, achizițiile online ale e-cumpărătorilor și competențele digitale pe piețele CEFTA sunt prezentate în graficele de mai jos.
În ceea ce privește cumpărătorii online, datele Eurostat sunt utilizate pentru a dezvălui comportamentul de cumpărare online al cetățenilor de pe piețele CEFTA. Ultimele date disponibile sunt din 2023, dar nu pentru toate piețele, astfel încât sunt incluse cele mai recente date. În această analiză, țările incluse sunt: Albania, Bosnia și Herțegovina, Kosovo*, Muntenegru, Macedonia de Nord și Serbia (Moldova nu este inclusă în baza de date).
Sursa: Eurostat
Datele pentru Albania provin de la Oficiul Național de Statistică Sursă: Institutul Albanez de Statistică (INSTAT), iar pentru Kosovo sunt de la Oficiul Național de Statistică, din 2020.
Utilizarea internetului (English) in the last in last 3 months as a percentage of individuals (2023)
Sursa: Eurostat: Eurostat (utilizarea internetului în ultimele 3 luni. Perioada de referință – în general, este primul trimestru al anului – perioada de 3 luni anterioară anchetei)
https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/isoc_ci_ifp_iu/default/table?lang=en&category=isoc.isoc_i.isoc_iiu
*Datele provin de la birourile naționale de statistică Sursa: Institutul Albanez de Statistică (INSTAT), Oficiul Național de Statistică, Kosovo* din 2020
În ultimele 3 luni, este prezentat un procent de persoane din baza de date Eurostat (2023), iar Kosovo* prezintă o utilizare a internetului de 90,2 % (date din 2020) din persoanele clasate ca fiind cea mai dezvoltată țară din Europa.
Achiziții online în ultimele 12 luni (ca procent din persoanele care au utilizat internetul în ultimul an)
Cea mai dezvoltată este Serbia, cu 64,2% dintre utilizatorii de internet care au făcut o achiziție online în ultimul an. Serbia este urmată de Macedonia de Nord, Kosovo* (date din 2022), Bosnia și Herțegovina, Albania și Muntenegru (32,1%)
Sursa: Eurostat: Eurostat (Utilizarea internetului în ultimele 3 luni. Perioada de referință – în general, este primul trimestru al anului – perioada de 3 luni înainte de sondaj), https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/isoc_ci_ifp_iu/default/table?lang=en&category=isoc.isoc_i.isoc_iiu *Datele provin de la birourile naționale de statistică Sursa: Institutul de Statistică al Institutul Albanez de Statistică (INSTAT), Oficiul Național de Statistică, Kosovo* din 2020
Cât de des se cumpără online?
În ceea ce privește frecvența achizițiilor online, cetățenii din țările CEFTA au făcut mai ales de 1 sau 2 ori în ultimele trei luni, în special Macedonia de Nord. Mai frecvent sau de 3 până la 5 ori achiziții online în ultimele 3 luni au făcut cetățenii din Kosovo. De 6 până la 10 ori mai mare decât procentul persoanelor care au utilizat internetul în ultimul an au fost în principal cumpărături online utilizatorii de internet din Bosnia și Herțegovina.
Sursă: Eurostat 2023 Date privind Albania și Macedonia de Nord din 2021, Kosovo din 2020
Cât cheltuiesc cumpărătorii online?
Cetățenii de pe piețele CEFTA fac în principal comenzi online de mai puțin de 50 de euro. Dintre piețele CEFTA, e-shopperii din Bosnia și Herțegovina au cea mai mare pondere a cumpărătorilor care fac comenzi online între 100 și 499 de euro, comparativ cu celelalte piețe. Achizițiile online (3 luni) între 500 și 999 de euro ca procent al persoanelor care au cumpărat online în ultimele 3 luni sunt minore în țările CEFTA.
Sursă: Datele Eurostat Date Eurostat din 2021
De unde își fac cumpărăturile?
Achizițiile online (3 luni) sunt efectuate în principal de la vânzători naționali, în special în Kosovo, aproape toate sau 98%. De la vânzătorii din alte țări ale UE, cel mai mare procent de persoane care au cumpărat online în ultimele 3 luni se face în Muntenegru.
Sursa: Eurostat: Eurostat (Achiziții online (3 luni) ca procent din persoanele care au cumpărat online în ultimele 3 luni), numai Kosovo* (2020)
https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/isoc_ec_ibos__custom_11444869/default/table?lang=en
Date pentru Albania: Institutul Albanez de Statistică (INSTAT), Macedonia de Nord: Oficiul Național de Statistică
Competențe digitale
În plus față de penetrarea și utilizarea internetului, competențele digitale sunt esențiale pentru cumpărăturile online. Indicatorii privind competențele utilizatorilor de internet cuprind cinci domenii-cheie ale competențelor digitale: competențe în materie de informații și date, competențe de comunicare și colaborare, competențe de creare de conținut digital, competențe de siguranță și competențe de rezolvare a problemelor. Pentru a se considera că dețin competențe digitale generale de bază sau superioare, persoanele trebuie să demonstreze competențe la toți cei cinci indicatori componenți la un nivel de bază sau superior nivelului de bază. Metodologia utilizată pentru calcularea acestor indicatori a fost revizuită în 2021, ceea ce le face incomparabile cu cele din anii anteriori. În plus, datele pentru Kosovo* privind competențele utilizatorilor de internet sunt din 2019 și este posibil să nu se alinieze pe deplin cu alte economii din Balcanii de Vest.
Sursa:: Baza de date Eurostat 2023, date pentru Albania, Macedonia de Nord 2021 și Kosovo* 2019
(https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/isoc_ec_inb21/default/table?lang=en&category=isoc.isoc_i.isoc_ie)
Deținerea de competențe digitale de bază sau peste cele de bază în rândul persoanelor de pe piețele din Balcanii de Vest în 2023 este mult în urma celei din UE (27), care se situează la 55,6%. Muntenegru conduce cu cel mai mare procent, de 51,02%, în timp ce Albania are cel mai scăzut procent, de 24%.